x تبلیغات
خبرهای مرتبط با شستشوی فرش

فرش قشقایی باید در ایران و دنیا حرف اول را بزند/ نباید به فرش با دید صرف سرمایه داری نگاه کرد

 به گزارش ایلنا، علی اصغر مصطفوی  در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت های شرکت مذکور در عرصه های ملی و بین المللی اظهار داشت: در زنجیره شرکت بانو بافت ایلات پارس از آموزش، نخ ریسی، رنگ ریزی، متریال، ایجاد دار و...  به همراه نقشه تحویل بافنده می شود و یک زنجیره کامل را جهت عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی  شکل داده است.

 
وی با بیان اینکه مجموعه یک سال است که ثبت شرکت شده و عضو کارگروه فرش استان است و با اشاره به سابقه طلایی فرش قشقایی فارس که به دلیل بی توجهی ها مغفول مانده است، افزود: به دلیل عملکرد ضعیف در استان فارس، فرش هایی مثل نایین، قم و اصفهان با سابقه کمتر از فرش قشقایی امروز در بازار جهانی خودنمایی می کنند و فرش قشقایی از این قافله عقب افتاده است.
مصطفوی با بیان اینکه شرکت بانو بافت ایلات پارس به دنبال برگرداندن جایگاه فرش قشقایی در دنیا است، به ویژگی منحصر به فرد این فرش نیز اشاره کرد و گفت: رنگرزی گیاهی و نخ دستریس در فرش قشقایی ترکیب بافتی را ایجاد می کند که تنها فرش ابریشمی ایجاد می کند به طوری که در حین بافت جفت نمی شود و همین موجب جذابیت آن شده است.
 
به گفته مصطفوی بازار فرش قشقایی در صورت رفع تحریم ها رونق می گیرد و ما می توانیم فرش ها از از طریق ترکیه به دیگر کشورها ارسال و در نهایت بازار خوبی ایجاد خواهد کنیم.
 
 
 
مدیر عامل شرکت بانو بافت ایلات پارس در ادامه با اشاره به اینکه بافت فرش قشقایی بسیار سخت است، افزود: زنجیره بانو بافت ایلات سطح اجرت بافنده ها را بالا برده است چراکه علاقه مندیم  بافنده ها از سر علاقه به بافت فرش بپردازند نه از سر نیاز و در این راستا چندین تولید کننده بزرگ همچون وزیری با ما همکاری می کنند.
 
وی تعداد بافنده های شرکت بانو بافت ایلات پارس را حدود 1500 بافنده عنوان کرد و ادامه داد: وجه تمایز ما با دیگر شرکت ها این است که همه بافنده ها یا زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست و یا بی سرپرست هستند و به همین دلیل اسم شرکت ما بانو بافت ایلات پارس است و سعی کردیم خانم ها در مجموعه ما بیشتر دیده شوند.
 
مصطفوی خاطرنشان کرد: ما در اکثر شهرستان های فارس بافنده داریم و محصولاتی چون گبه، گبه ریز بافت، گلیم و گلیم گبه و... را تولید می کنیم. در در شیراز دو شعبه داریم و سال آینده در تهران نیز شعبه خواهیم زد.
 
این فعال عرصه فرش خطاب به مسوولان ارشد استان فارس خواستار توجه جدی به فرش قشقایی شد و تاکید کرد : تمام خاستگاه فرش قشقایی ایران است و از بسیاری از مسوولان ارشد فارس خواهش کردم به فرش با دید صرف سرمایه داری و حلقه نهایی آن نگاه کرده نشود بلکه پشت زنجیره، افراد بسیاری همچون رنگرز، پشم چین، پشم ریز، بافنده و... هستند که پایین ترین سطوح جامعه را تشکیل می دهند.
 
مصطفوی به شرکت زنجیره رایمود رایان اسپاد که در زنجیره گیاهان دارویی کار می کند و همکاری  آن با بانو بافت ایلات پارس اشاره کرد و گفت: هر دو شرکت هلدینگ هستند و به زودی نشست هایی در حوزه گیاهان دارویی نیز خواهیم داشت ضمن اینکه دو زمین خریداری شده است و به زودی دستگاههای مربوطه نیز آماده خواهد شد.
 
او تصریح کرد: اگر کار ما رونق بگیرد بسیاری از افراد در این حوزه مشغول به کار خواهند شد و طبیعتا آمار بیکاری پایین خواهد آمد.
 
وی  با بیان اینکه برای نخستین بار یک کارگاه در چهارراه شریف آباد شیراز راه اندازی شده و افراد می توانند آموزش بافت فرش دستبافت ببینند، افزود:  باید فرش قشقایی در ایران و دنیا حرف اول را بزند.

چگونه از رنگ پس دادن فرش جلوگیری کنیم؟

 یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام شستن فرش با آن مواجه شوید، رنگ پس دادن فرش است که این موضوع می‌تواند در زیبایی فرش شما تاثیر بسزایی داشته باشد، زیرا ممکن است بعد از شستن کامل فرش شاهد رنگ رفتگی فرش خود باشید. 

 
البته این مورد یعنی رنگ دادن فرش، با کیفیت مواد به کار رفته در بافت آن رابطه مستقیم دارد. هرچند موارد دیگری هم هستند که در صورت با کیفیت بودن جنس فرش، باز هم ممکن است باعث بروز این مشکل شوند، مانند استفاده از مواد نامرغوب برای شستن یا حتی به کار‌گیری روش‌های نامناسب برای شستن فرش از جمله مواردی هستند که می توانند باعث بروز این مشکل شوند. 
تست رنگ را قبل شروع فرایند شست و شو انجام دهید
 
چه فرش شما دستباف باشد و چه ماشینی، باید قبل از شستن آن‌ها تست رنگ را انجام دهید تا خیالتان از این جهت راحت شود. برای این کار شما باید یک پارچه نخی را نمناک کرده و سپس روی لبه‌های کناری فرش با فشار بکشید. اگر اثری از رنگ روی پارچه باقی ماند، این بدان معنی است که فرش شما رنگ پس می‌دهد. 
 
از آب ولرم برای شستن فرش استفاده کنید
 
فرش ماشینی و فرش دستباف هر دو نسبت به آب داغ واکنش نشان می‌دهند و ممکن است رنگ پس دهند. پس توجه داشته باشید که فرش‌های خود را از هر جنسی، با آب ولرم شست و شو دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. حتی می‌توانید از آب خنک هم برای این کار استفاده کنید که خیالتان از بابت همه چیز راحت شود. 
 
التبه پدیده رنگ پس دادن بیشتر در فرش‌های دستباف مشاهده می شود، زیرا در این نوع از فرش‌ها از الیاف طبیعی استفاده شده است که همین موضوع باعث می‌شود فرش‌های دستباف به هنگام شسته شدن رنگ پس دهند. پس حواستان باشد از آب داغ استفاده نکنید که فرش شما به این علت دچار آسیب دیدگی نشود./برنا

نقش‌بافان بهارستان‌نشین به سختی روزگار می‌گذرانند

  

قالیبافی صنعتی است که در حال فراموش شدن است، چراکه بافندگان قالی و فرش دارای مشکلات عدیده‌ای هستند که در گزارش پیش رو به آنها می‌پردازیم.

 

به گزارش شبکه خبری تهران‌نیوز: قالیبافی در ایران ید طولانی دارد و هنرمندان زیادی در این شغل توانستند برای خود نامی دست و پا کنند و با دار قالی آهنگ زندگی بنوازند، از هنرمندان شهرهای قم و اصفهان بگیرید تا تبریز، کاشان، اردکان و تهران. در تهران می‌توان شهرستان بهارستان را نام برد که در تربیت قالیبافان خبره بوده و قالیبافان زیادی در این شهرستان شغل برای خود و دیگران دست و پا کرده‌اند.

قالیشویی سید خندان

اما چه می‌توان کرد که سیر تولید فرش از سنتی به صنعتی ذائقه مردم نیز تغییر کرد و فرش‌های ماشینی جای خود را در زندگی مردم باز کردند، اما هستند کسانی که هنوز سنت قالیبافی سنتی را حفظ کرده‌اند و قالیبافان شهرستان بهارستان از این دسته هستند که هنوز هم که هنوز است ظرفیت بالای شهرستان بهارستان را با استعداد ذاتی خود در قالیبافی پیوند داده‌اند.

 

البته قالیبافانی هم هستند که از قضا سر و کارشان به زندان افتاده و از داخل ندامتگاه آموزش لازم قالیبافی را دیده‌اند و در این شغل حرفی برای خود دارند و بعد از آزادی می‌توانند علاوه بر خود برای دیگران هم شغل ایجاد کنند.

 

 

قالیبافان به این امید قالی می‌بافند که این قالی‌ها و فرش‌ها به بهای واقعی در بازار به فروش برسد، اما متأسفانه دلالانی در بازار حضور دارند که فرش‌ها را با نصف قیمت از قالیباف می‌خرند و به چندین برابر قیمت می‌فروشند.

 

در حالی که مادران، دختران، پدران و پسرانی که به هزاران امید از صبح علی‌الطلوع تا شب مشغول قالیبافی هستند منتظر فروش قالی در موعد مقرر به قیمت واقعی‌اند و در این زمینه دولت باید وارد عمل شده و خود فرش‌های دستباف و قالی‌ها را از مردم بخرد.

 

مشکل اساسی قالیبافان چیست؟

 

مشکل اساسی که قالیبافان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بیمه است، در حالی که دولتمردان قول مساعد برای رفع مشکل بیمه قالیبافان داده‌اند، اما این مشکل هنوز برطرف نشده و اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران هم بودجه کافی برای زیرپوشش قرار دادن همه قالیبافان ندارد.

 

مشکل دیگر قالیبافان دستمزد اندکی است که دریافت می‌کنند و این موضوع قالیبافانی که اکثریت قریب به اتفاق آن را زنان و دختران تشکیل می‌دهند را رنج می‌دهد.

 

خبرنگار شبکه خبری «تهران‌نیوز» به این بهانه سراغ محمدعلی زرینه کفش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران و غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی رفته است تا درباره هنر قالیبافی و مشکلات قالیبافان با آنان سخن بگوید.

 

قوانین دست و پاگیر دولت حمایت از قالیبافان را دشوار کرده است

 

زرینه کفش با بیان اینکه با ابراز تأسف از حذف شیوه‌نامه نظام صنفی توسط اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران که در راستای حمایت از قالیبافان وضع شده بود، اظهار کرد: براساس این شیوه‌نامه اتحادیه‌های بافندگان فرش دستباف به‌صورت مستقل عمل می‌کردند و می‌توانستند حتی صادرات داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: متأسفانه دولت قوانینی وضع کرده که حمایت از قالیبافان را بسیار دشوار کرده است، در حالی که باید قوانین تسهیل در حمایت از قالیبافان وضع شود.

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران یادآور شد: وجود ۲ میلیون قالیباف در سطح کشور شوخی نیست و نمی‌توان این تعداد از قالیبافان را به حال خودشان رها کرد و دولت باید حمایت ویژه‌ای از آنان داشته باشد و بیمه یکی از دغدغه‌های جدی قالیبافان است.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

  

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه فرش ایران یکی از موزه‌های تهران است که گنجینه‌ای دیدنی را در خود دارد و برخی آن را با نام موزه فرش تهران می‌شناسند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این موزه و آثار بی‌نظیر و خاص آن دیدن کنید و حسابی حظ بصری ببرید.

قالیشویی برای لکه برداری فرش

درباره موزه فرش ایران

موزه فرش ایران، گنجینه ای ارزشمند در شهر تهران است که فرش‌ ها و گلیم‌ های بسیار ارزشمند و نفیسی از هنرمندان مختلف و از قرن نهم هجری تا دوره معاصر را در خود دارد. جالب است بدانید که این موزه از جاذبه های مورد توجه گردشگران خارجی است و معمولا در طی سفرشان به پایتخت حتما آن را در برنامه بازدیدشان قرار می دهند.

 

در سال ۱۳۴۰ بود که ساختمان یک گالری فرش در تهران به صورت نیمه کاره رها شد و به مدت ۱۵ سال تنها یک متروکه بود. در اوایل سال ۱۳۵۵، ساخت موزه فرش در محل همین ساختمان، به دستور فرح پهلوی صورت گرفت و پس از تعمیرات و انجام بقیه ساخت و ساز در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ درهایش به روی علاقه مندان گشوده شد.

 

 

این موزه شکل گرفت تا فضایی مناسب برای پژوهش در تاریخ و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی فراهم آید.

 

پیش از ورود به موزه فرش باید به ساختار ساختمانش توجه کنید؛ ساختمانی که ۳۴۰۰ مترمربع وسعت دارد و نمای بیرونی آن شبیه دار قالی طراحی شده است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان کسی است که این ساختمان را طراحی کرد؛ از وی با عنوان یکی از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید یاد می کنند که طراحی آثار مهمی همچون فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی، کاخ نیاوران و ساختمان بورس را در کارنامه خود دارد.

 

در داخل ساختمان موزه، فضایی شبیه به حوضخانه قرار دارد که توجه معمار به اصول سنتی ایرانی را به خوبی نشان می دهد. البته حوض این قسمت معمولا خالی از آب است.

 

در ساختمان موزه فرش ۲ تالار وجود دارد که قالی های دست بافت و گلیم در آنها به نمایش درآمده اند. طبقه همکف حدود ۱۵۰ فرش از مراکز مهم قالیبافی ایران از جمله کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و ... را در خود دارد و طبقه دوم برای نمایشگاه های موضوعی و فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

هر یک از آثار این موزه در نوع خود منحصر به فرد یا کم نظیر هستند و نمی توان بهترین شان را انتخاب کرد؛ اما تعدادی از آنها را به شما معرفی می کنیم تا اهمیت این موزه و آثارش را تا حدی درک کنید.

 

 

فرش بختیاری

 

در بدو ورود به موزه با یک فرش بختیاری روبه‌رو می‌شوید که با وجود سادگی دارای زیبایی کاملی است. رنگ‌های اصلی و به‌کار برده شده در این فرش قرمز، سفید و مشکی هستند. در این قالی یک نظم بافتی وجود دارد که از دنباله یک الگوی خشتی است. تکرار این الگوها در کنار سادگی آن نشان‌دهنده اصالت فرش خشتی در بین بختیاری‌ها است.

 

فرش اصفهان

 

فرش اصفهانی یکی از معروف‌ترین فرش‌های ایران است که در موزه فرش ایران به‌خوبی شاهد آن هستیم. عمده کارهای فرش اصفهان به دوران صفویه باز می‌گردد به‌گونه‌ای که برای تشخیص این فرش‌ها می‌توانید به نقش آن نگاه کنید و ببینید که چقدر به معماری و نقش‌هایی که بر روی سقف در دوران صفویه به‌کار می‌رفته است، شباهت دارد.

سلام نو

 

بهترین انتخاب برای فرش اتاق خواب کدام است؟

 هیچ چیزی مانند یک فرش زیبا نمی تواند به چیدمان منزل شما اصالت ببخشد. البته انتخاب فرش فقط از حیث چیدمان دکوراسیون اهمیت ندارد، یک انتخاب درست می تواند باعث شود که هنگام راه رفتن روی فرش احساس خوبی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم با شما در خصوص موضوعاتی مانند بهترن فرش اتاق خواب و راهنمای خرید آن صحبت کنیم.

 

قالیشویی خواجه عبدالله

چرا باید حتما برای اتاق خواب خود فرش تهیه کنید؟

همانطور که اشاره شد برای انتخاب فرش اتاق خواب باید به مواردی فراتر از جنبه های زیبایی آن فکر کنید. اتاق خواب یکی از اتاق هایی است که باید چیدمان آن به گونه ای باشد که سبب فراهم کردن آرامش برای شما و خانواده تان شود.

 

شاید بسیاری از افراد به خاطر کوچک بودن فضای اتاق خواب علاقه ای به پهن کردن فرش نداشته باشد. اما در نظر داشته باشید که یکی از مزایای انداختن فرش ها این است که آنها عایق صدا هستند. در منازل آپارتمانی اهمیت روش هایی که سبب کاهش پیچیدن صدا می شوند، بسیار زیاد احساس می شود. بنابراین پهن کردن فرش سبب می شود که هنگام راه رفتن سر و صدایی ایجاد نشود.

 

از دیگر اهمیت های انداختن انواع فرش اتاق خواب این است که آنها مانند نوعی پوشش از سرد شدن بیش از حد کف اتاق جلوگیری می کنند. جالب است که بدانید هر چه فضای اتاق پر از وسایل مختلف باشد، دمای اتاق بالاتر می رود. بنابراین توصیه می کنیم اگر به اصطلاح جز افراد سرمایی هستید، فضای کف اتاق خود را با فرش های پشمی مناسب بپوشانید.

 

مطابق با قوانین فیزیک، هوای سرد در محیط به سمت پایین و هوای گرم (به علت سبک تر بودن) به سمت بالا می رود. یکی از دلایلی که همیشه در کف پای خود سرما را حس می کنید (به غیر از عوامل پزشکی) این است که در نزدیکی کف ساختمان همیشه توده هوای سرد وجود دارد. برای اینکه از حجم هوای سرد در اتاق خواب خود بکاهید، فرش های متراکم را انتخاب کنید.

 

 

 

برای انتخاب فرش اتاق خواب مناسب لازم است موارد مختلفی را در نظر بگیرید. در این قسمت از مقاله قصد داریم برای راهنمایی شما به این موارد را اشاره کنیم.

 

 

ابعاد ساختمان خود را در نظر بگیرید

برای خرید فرش اتاق خواب مناسب ابعاد اتاق خواب خود را اندازه گیری کنید. البته در منازل مدرن فرش ها تمام ابعاد اتاق را نمی پوشانند و تنها در وسط اتاق پهن می شوند. اگر اتاقی که قصد تهیه فرش برای آن را دارید اتاق نوزاد است، توصیه می کنیم برای حفظ ایمنی و ایجاد گرمای بیشتر به تهیه فرش هایی فکر کنید که تمام ابعاد اتاق را می پوشاند./پارسینه

نشست تخصصی «فرش دستباف از افسانه تا اصالت با بکارگیری فناوری‌های دیجیتال» برگزار می‌شود

  

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، مهندس شاهین میرزایی بنیانگذار بلاک ورز و عضو هیات راهبردی چمروش در این خصوص گفت: با توجه به توسعه کاربردهای فناوری، اکنون به کمک بلاک چین می توان تضمینی ماندگار بر اصالت سنجی فرش دستباف ایرانی ارائه داد موضوعی که نه تنها حوزه هنر بلکه دیگر حوزه ها، محصولات و برندها را در بر گرفته و مانع از کلاهبرداری می شود.

قالیشویی در رسالت

وی تاکید کرد: امروزه اعتماد نقش کلیدی در فرآیندهای فناورانه و نوآورانه در کسب و کارها دارد و هوش مصنوعی، متاورس و بلاک چین مسیر را برای اعتمادسازی و توسعه بازار هموار می کند.

میرزایی بیان کرد: ما در خرداد ماه در نشستی تخصصی به بررسی علمی تایید اصالت و هویت فرش دستباف با فناوری‌های دیجیتال و اسطوره‌سازی پرداختیم که با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به فرش و هنر ایران زمین علی الخصوص اساتید، تولیدکنندگان و دست اندرکاران این صنعت رو به رو شد.

وی افزود: اکنون نیز در آستانه نوروز باستانی برآنیم تا در نشست تخصصی دیگر به ابعاد بیشتری از به کارگیری فناوری های دیجیتال در اصالت سنجی فرش دستباف ایرانی بپردازیم.

شایان ذکر است در این نشست تخصصی حسن عزیزی عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)، محمدرضا تاجررشتی رئیس هیات مدیره مجموعه ایران گره، امیر حسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و بلاک ورز و شاهین میرزایی عضو هیات راهبردی چمروش و بنیانگذار بلاک ورز به ارائه سخنرانی های علمی و تخصصی خواهند پرداخت.

 

به گزارش آی سی تی پرس، استارتآپ چمروش روز چهارشنبه 26 بهمن ماه در اختتامیه نخستین رویداد استارتآپی فرش دستباف استان تهران، موفق به کسب رتبه اول این رویداد شد. چمروش سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و شناسایی اصالت فرش دستباف ایرانی است.

روند اداری دریافت تسهیلات، رنج همیشگی تولیدکننده

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ یک تاجر فرش دلیجانی می‌گوید: افزایش قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات اصلی صنعت فرش دستباف استان مرکزی یکی از مهمترین مشکلات این بخش است.

دلیگانی افزود: افزایش قیمت تمام شده فرش با افزایش قیمت مواد اولیه تناسبی ندارد و قیمت مواد اولیه چندین برابر قیمت فرش افزایش داشته است.
او گفت: روند اداری و رفت و آمد‌های مداوم برای دریافت تسهیلات نیز از دیگر مشکلات قالی بافان استان مرکزی است که نهاد‌های متولی باید نسبت به اصلاح این شرایط با فعالان این حوزه که بیشتر بانوان هستند همکاری بیشتری داشته باشند.
این تاجر فرش تصریح کرد: امروز صنعت فرش دستباف در عرصه ملی و بین‌المللی نسبتا جایگاه مناسبی دارد و شهر‌ها و کشور‌هایی که توانسته‌اند مزایای رقابتی بیشتری داشته باشند، موفق‌تر بوده و تولید و صادرات بیشتری دارند./خبرگزاری صدا و سیما

گره مشکلات بر تاروپود فرش دستباف

 صنایع دستی می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد و فرش دستباف که یکی از مهم‌ترین کالاهای صادارتی این بخش است می‌تواند به ارزآوری و رشد صادرات غیر‌نفتی کمک کند اما در طول سال‌های اخیر مشکلات و موانع موجود باعث شده است بازار فروش و صادرات این کالا ارزشمند بی‌‌رونق شود تا حدی که فروشندگان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

قالیشویی سیدخندان

به گزارش خبرگزاری برنا، متاسفانه صادرات فرش دستباف ایران نیز در یک سال و نیم اخیر به پایین‌‌ترین سطح خود رسیده است و در بخش تامین مواد اولیه مصرفی فرش دستباف نیز نابسامانی‌های زیادی ایجاد شده که این موضوع شرایط نارضایتی و عدم اطمینان تولیدکنندگان فرش دستباف را به ویژه در زمینه کیفیت و قیمت مواد اولیه فراهم آورده است.

 

همچنین به دلیل عدم وجود مراکز عرضه‌ مواد اولیه استاندارد مشکلاتی ایجاد شده که در نهایت به برند فرش ایران در مرحله صادرات لطمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرده است.

 

در بخش صادارت فرش دستباف نیز واقعیت این است که فرش ایرانی با قیمتی بسیار بالاتر از نمونه‌های دیگر کشورها به بازار جهانی می‌‌رسد و این خود به دلایلی ازجمله گرانی مواد اولیه که اغلب وارداتی نیز هستند و البته نیروی کار ارزان‌‌تر در کشورهای رقیب برمی‌گردد. بالا رفتن نرخ ارز هزینه خرید مواد اولیه را افزایش داده و تورم و گرانی باعث افزایش دستمزد بافندگان شده است. هرچند این قشر هنوز هم از محروم‌‌ترین اقشار کشور محسوب می‌شوند.

 

اما قیمت بالاتر تنها عامل کاهش صادرات نیست. شرایط خاص بین‌المللی درهای صادرات را بر روی بسیاری از کالاهای ایرانی بسته و واقعیت این است که تحریم‌های اقتصادی عرصه را برای صادرکنندگان تنگ کرده و بازارهای خارجی را به روی آنها بسته است. در این خصوص شرایط دشوار بانکی، ضرورت بازگرداندن ارز و قوانین دست و پاگیر آن، افزایش نرخ حمل‌‌ونقل و قیمت مواد اولیه و کاهش تقاضا، مواردی است که خرید فرش دستباف ایرانی را که تقاضای زیادی در همه کشورهای دنیا داشته از چشم انداخته است.

 

تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل قالیبافان

 

متاسفانه در حوزه تامین و توزیع مواد اولیه مصرفی فرش دستباف نابسامانی‌‌های زیادی وجود دارد که این موضوع موجبات تقلب، نارضایتی و عدم اطمینان تولیدکنندگان فرش دستباف را به ویژه در زمینه کیفیت و قیمت مواد اولیه فراهم آورده است.

 

در همین زمینه البته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران معتقد است هنوز هم میل به خرید فرش ماشینی در اکثر کشور‌‌های جهان وجود دارد. اما نبود تبلیغات مناسب در کشورهای اروپایی که خریدار فرش ایرانی هستند یک از دلایل کاهش صادرات فرش دستباف است به صورتی که به علت نبود تبلیغ و بازارسازی مناسب، بازارهای اروپایی را تقریبا از دست داده‌ایم.

 

کارشناسان معتقد‌اند تقاضا به خرید فرش ماشینی در اکثر کشورهای جهان افزایش پیدا کرده است رقبی برای فرش دستبافت ایران شده است به صورتی  که در کشور هند، فرش‌ها روبات‌بافت جای نیروی انسانی گره می‌زند و مراحل بافت را سریع‌تر و ارزانتر انجام می‌دهند.

 

کاهش شدید قیمت فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی

 

همچنین میزان قاچاق فرش به کشور و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است.‌برخی از فرش‌های دستباف، مانند فرش‌های دستباف ترکمن از مرزهای افغانستان به بازار داخلی ما قاچاق می‌شوند و تولیدکننده فرش به دلیل قیمت پایین فرش توان رقابت با این کالاها را ندارد.

 

 در این شرایط صادرکننده فرش نیز به سبب افزایش قیمت ارز و مقدار دستمزد کم کارگران برای تولید فرش، دیگر قیمت خرید چند سال قبل را پرداخت نمی‌کند. به عنوان مثال فرش ۶ متری بافت تبریز چند سال قبل به قیمت بیش از 200 میلیون تومان در مقاصد صادراتی به فروش میرسد اما در حال حاضر قیمت این نوع فرش به کمتر 100 میلیون تومان رسیده است.

 

یکی از مشکلات صادرکنندگان حوزه فرش مربوط به فروش ارز در سامانه نیما است. یک نکته توسط مقامات سیاستگذار درباره صادرکنندگان لحاظ نشده و آن این مهم است که فرش صادراتی ما امکان دارد سه تا چهار سال فروش نرود، بنابراین نباید از صادرکننده به صورت آنی توقع ارائه ارز در سامانه نیما را داشته باشند.

 

 در همین حال دیگر فعالان و کارشناسان این صنعت نیز درباره اقدامات لازم برای گسترش زیرساخت‌‌های تولید فرش دستباف تاکید می‌کنند در حوزه گسترش زیرساخت‌‌ها نیز باید اقداماتی صورت گیرد که مهم‌ترین آن مربوط به بیمه و تسهیلات قالیبافان و تولیدکنندگان است.

 

-برنا

افزایش همکاری های ایران و ترکمنستان در زمینه فرش

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس اتحادیه فرش ترکمنستان فرش بر تشکیل کارگروهی مشترک برای ارتقاء همکاری ها در زمینه فرش تاکید کرد.

 
محمد مهدی اسماعیلی در این دیدار که امروز در ترکمنستان انجام شد، گفت: ایران در حوزه فرش قدمت چند هزار ساله دارد و هر منطقه ایران بسته به مولفه های فرهنگی هنری و اقلیمی فرش و‌ قالی مخصوص خودش را با نقش های مختلف دارد.
اسماعیلی افزود: فرش یک شی نیست بلکه بک هویت، اصالت و فرهنگ است و از این نظر با کشور ترکمنستان مشترک هستیم و باید با تدابیر انجام شده تعامل بین هنرمندان دو کشور را افزایش هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان برای افزایش همکاری ها بین ایران و ترکمنستان در زمینه فرش اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی برای ارتقاء همکاری ها در این زمینه تشکیل شود.
 
رئیس اتحادیه فرش ترکمنستان هم در این دیدار گفت: فرش کشورهای ایران و ترکمنستان فرشهای خوبی هستند و ریشه در تاریخ دارند و از تقویت روابط دو کشور در این زمینه استقبال می کنیم. خانم اوغول حاجت ایشان قلیوا افزود: فرش یکی از اصلی ترین نمادهای هنری ترکمنستان است و در این کشور پنج استان با پنج گل و نقش مخصوص وجود دارد که هر یک بیانگر تاریخ همان استان است. او  با اشاره به حمایت ویژه دولت ترکمنستان از تولید فرش ادامه داد:  اتحادیه فرش متشکل از ۱۱ اداره است و هدف اصلی این اتحادیه حفظ میراث قدیمی فرش و سپردن این میراث به آیندگان است.

فرش ایرانی در ژاپن حال مساعدی ندارد

 دیپلماسی ایرانی: علی سعادت آذر، رایزن فرهنگی کشورمان در توکیو، پایتخت ژاپن طی گفت و گوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی اظهار کرد: فرش ایرانی یکی از مهمترین سرمایه های فرهنگی، هنری و تمدنی کشور است که در دل و جان مردم دنیا و ذهن دوستداران ایرانی ثبت شده است اما این بدان معنی نیست که نیازمند توجه دست اندرکاران نباشد. 

 
سعادت آذر تصریح کرد: این میراث بزرگ ایرانی در سراسر کشور به گونه ای بافته و پرداخته می شود و هر کدام نشان از هویتی دارد که باید در حفظ آن کوشید و اگر تلاشمان را بیشتر نکنیم فرش های رقبا مانند ترکیه و افغانستان و برخی از کشورهای دیگر جای ما را در هنر و صنعت فرش ژاپن خواهند گرفت. 
وی افزود: در سال های اخیر به دلیل وجود برخی تحریم های اقتصادی، فشار بر تجار، بازرگانان و صادرکنندگان این کالای فرهنگی بیشتر شده است؛ البته تحریم ها تنها مولفه اثرگذار نیست چرا که برخی سیاست های داخلی در کشور نیز نیازمند بازبینی است تا صادرات این کالا بدون مانع و با سهولت به ژاپن صادر شود؛ با توجه به نوسان قیمت ارز نیازمند انعطاف بیشتر در مقوله صادرات هستیم تا اثر تحریم های اقتصادی کاهش یابد. 
 
رایزن فرهنگی ایران در ژاپن در ادامه توضیح داد که صادرات فرش به ژاپن، پروسه ای حساس است که از تامین مواد اولیه شروع و تا توزیع و خدمات پس از فروش ادامه باید یابد و در این روند نباید عامل مزاحمی ورود کند؛ فرش ایران در کشور ثروتمند ژاپن و علاقمند به هنر ایرانی شناخته شده است اما باید تلاش کرد با حمایت از برندهای کم نقص و برندسازی اعتماد عمومی برای خرید فرش ایرانی را تقویت کرد. 
 
وی گفت: فروش کالاهای بی کیفیت و سوء استفاده از نام ایران گاهی در ژاپن حس اعتماد مشتریان و دوستداران هنر ایرانی را مخدوش می کند؛ تغییر سبک زندگی ژاپنی ها و فاصله گرفتن از زندگی سنتی هم عامل دیگری است که بر بازار فرش ایران اثر گذار است اما بررسی های میدانی ما نشان می دهد که نسل جدید و جوان ژاپن همچون گذشتگان خود به هنر و کالاهای هنری نمی نگرند و ممکن است علاقمندی کمتری داشته باشند اما ضرورت دارد که با دسته بندی مخاطبین حوزه فرش در ژاپن و با تولید محتوای مناسب با هر گروه از مخاطبین، همچنان فرش را در کانون توجه قرار داد.
 
سعادت آذر ادامه داد: در سال های اخیر تلاش کمتری صورت گرفته تا ذائقه هنری مردم ژاپن در تولید فرش ایرانی را لحاظ کنیم؛ در نتیجه گرایش کمتری به فرش های ایرانی به وجود آمد. یادمان نرود که به ورود بازیگران جدید به عرصه صادرات محصولات فرهنگی نباید منفعلانه نگریست. 
 
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: فرش دستباف ترکیه و افغانستان رقبای جدی ما هستند و نباید دست کم گرفته شوند؛ هرچند کیفیت این کالا در ایران بسیار بالاتر است اما عوامل تاثیرگذار بسیار است. روانسازی صادرات و فروش محصولات فرهنگی یک وظیفه ملی است و نیازمند نقش آفرینی همه دستگاه های اجرایی کشور است که از این بین، سهم رایزنی های فرهنگی ایران در خارج با رویکرد توسعه فرهنگی، هنری و تمدنی در دستور کار است.
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد